Mandag 03.10.22

Sidste dag i Kathmandu. Efter morgenmaden gik vi gennem Thamel igen for at gå videre til den gamle by, hvor vi ville se Durbar Square. Her er rigtig mange templer samlet på et sted. mange af bygningerne fik en ordentlig rusketur da der var et stor jordskælv i 2015. Nu står de med massiv afstivning., men hvis der kommer endnu et jordskælv er jeg bange for at det falder sammen.

Dyreofring ved tempel

Da vi var ved at forlade templerne var hovedet lige hugget af en ged. Blodet flød ud på gaden og dyret lå stadig og spjættede. Hovedet bliver brugt inde i templet på et “alter”, hvor man sætter et lys i panden sammen med en masse orange blomster.

Det var sjovt at gå i den gamle bydel. Der er tusindvis af bitte små forretninger på ca 6kvm. Man skal passe på med at købe Cashmere eller pashmina sådanne steder for en del af det er importeret fra Kina. Vi så også Abi sko med tre striber og New Snobbi i stedet for New Balance. Morsomt.

Slagteren står inde i sin butik på en lille platform med bare tæer mens det udskårne kød ligger lige ved siden af. Der er nogle trosretninger, som gerne må spise kød, men de må bare ikke selv slagte dyret. Andre butikker sælger bogstavelig talt alt muligt.

Vi gik tilbage til hotellet for at pakke og mødes med de sidste i gruppen. Et ægtepar fra USA, Mike og Tae, samt en amerikansk kvinde, Cate. Desuden blev vi introduceret til guiden Mandil. Han er supersej. Han har kørt “Mega Avalance” i Alpe de Huez 3 gange ( bl.a. i 2013 hvor min kære mand også deltog) og “Mountain of Hell” i Les Deux Alpes. Han har været guide på denne tur i 13 år, så mon ikke vi er i gode hænder. Desuden er der 3 andre guider med, hvilket er helt usædvanligt. Normalt er der 2 guider til 12 deltagere. Derudover er der 3 chauffører – så vi er et stort selskab. Vi kørte fra hotellet med cyklerne på en lille lastbil og vi andre i en minibus. Vi skulle køre til Nagarkot som ligger i 1900 moh, bananpalmerne ses alle vegne og der er masser af bregner. Det regnede voldsomt på noget af turen. Der er virkeligt frodigt og lækkert. Rart at komme væk fra Kathmandu´s smog og røgelse. Planten “Engletrompet” som er pivdyr i Danmark findes overalt her som kæmpestore buske 0g træer.

Da vi nåede frem til det nye hotel “Club Himlaya”, skulle der lige samles nogle cykler. 4 har lejet cykler mens resten har taget deres egne med.

Guiden holdt en halv times introduktion inden vi spiste aftensmad. Strømudfald er ikke ualmindelige i Nepal – og dem fik vi også en del af under middagen. Nepal er 100% selvforsynende med strøm fra vandkraftkværker, med vand fra bjergene og monsunregnen. Næste år er planen at de skal eksportere strøm til Indien.

I morgen går det løs. Så skal der cykles for første gang på denne tur.